Vedtekter

for Norsk forening for Oljeregnskap og -Skatt

Vedtekter

VEDTEKTER FOR NORSK FORENING FOR OLJEREGNSKAP OG -SKATT
Revidert på årsmøte 20. mars 2025.

§ 1 NAVN
Foreningens navn er “Norsk Forening for Oljeregnskap og -Skatt” som skal ha forkortelsen “ORS”. Den engelske oversettelsen skal være “The Petroleum Accountants Association of Norway” og har forkortelsen “PAAN”.

§ 2 FORMÅL
Foreningen har følgende formål:

  1. a) Gi medlemmene et forum til å studere og analysere økonomiske emner innen petroleumsindustrien og tilstøtende næringer, herunder innenfor regnskap, finansiering, skatt, revisjon, finansiell rapportering og økonomisk planlegging/lønnsomhetsvurderinger.
  2. b) Fremme den faglige utviklingen innen disse områdene ved tiltak som f.eks. kurs, seminarer, teoretiske og praktiske utredninger og fagrelaterte publikasjoner.
  3. c) Ivareta medlemmenes faglige interesser.

Foreningen har ikke økonomisk erverv til formål.

§ 3 ORGANISASJON
Foreningen er en frittstående juridisk person med medlemmer, og er selveiende. At den er selveiende innebærer at ingen, verken medlemmer eller andre, har krav på foreningens formue eller eiendeler, eller er ansvarlig for gjeld eller andre forpliktelser.

§ 4 MEDLEMSKAP
Medlemskap i foreningen er åpent for bedrifter og offentlige organer direkte eller indirekte tilknyttet petroleumsindustrien og tilstøtende næringer, herunder revisjonsselskaper, advokatfirmaer, konsulentselskaper og andre lignende aktører som bistår slike medlemmer. Slike medlemmer benevnes som medlemsorganisasjoner.

Fysiske personer som er ansatt i eller arbeider for medlemsorganisasjoner som er eller kunne vært medlem kan også være medlemmer. Styret kan i tillegg godkjenne medlemskap for andre som søker om medlemskap.

Styret kan ekskludere medlemmer og medlemsorganisasjoner som handler i strid med foreningens formål, vedtekter og andre lovlig fattede vedtak, eller har handlet på en måte som kan bidra til å skade foreningens eller medlemmers omdømme.

Utmelding skal skje ved melding til Styrets leder eller Generalsekretæren. Manglende innbetaling av medlemskontingent blir ansett som utmelding.

§ 5 FORENINGENS ORGANER
Foreningen har følgende organer:

  • Styret
  • Årsmøtet

§ 6 REVISOR
Foreningen skal ha revisor.

§ 7 FORENINGENS ÅRSMØTE
Årsmøtet er foreningens høyeste myndighet. Årsmøtet er vedtaksført med det antall stemmeberettigede medlemmer som møter. Møteleder velges av årsmøtet. Med mindre annet er bestemt skal et vedtak, for å være gyldig, være truffet med alminnelig flertall av de avgitte stemmene. Stemmelikhet avgjøres ved loddtrekning. En medlemsorganisasjon kan ikke ha mer enn èn stemme på årsmøtet.

Foreningens årsmøte skal avholdes innen 31. mars hvert år. Årsmøtet innkalles av styrets leder med minst to ukers varsel. Innkallingen skjer ved utsendelse av e-post til medlemmene. For medlemsorganisasjoner sendes e-post til de kontaktpersoner som den enkelte medlemsorganisasjon har oppgitt til foreningens styreleder eller generalsekretær.

På årsmøtet skal følgende saker behandles:

  1. Godkjennelse av revidert årsregnskap og årsberetning
  2. Redegjørelse for og oppdatering av budsjett, målsettinger og faglig aktivitetsplan
  3. Godkjennelse av disponering av årsresultat og eventuelle utdelinger av foreningens frie kapital
  4. Valg av styremedlemmer
  5. Valg av revisor
  6. Eventuelt honorar til medlemmer av Styret
  7. Andre saker på sakslisten

Ekstraordinært årsmøte kan avholdes dersom minst 1/4 av medlemmene krever det, eller når styret finner det nødvendig.

Saksliste og saksdokumenter skal publiseres på foreningens nettside senest fem virkedager før årsmøtet skal avholdes.

§ 8 STYRET
Styret er ansvarlig for den løpende aktiviteten og drift av foreningen, inkludert ansettelser, kontrakter, økonomi, oppnevnelse av komiteer og iverksettelse av beslutninger og målsettinger vedtatt av årsmøtet.

Styret velges på årsmøtet, og skal bestå av fem direkte valgte representanter fra foreningens medlemsorganisasjoner. I tillegg kan det velges inntil tre styremedlemmer.

Ved valg av styre så skal følgende verv besettes:

  • Leder
  • Økonomiansvarlig
  • Fagansvarlig regnskap
  • Fagansvarlig skatt
  • Sekretær

Personer som er valgt inn i styret uten å bekle noen av disse vervene er alminnelige styremedlemmer.

Styrets medlemmer har en funksjonstid på to år. For å sikre kontinuitet kan maksimalt halvparten av styremedlemmene skiftes ut hvert år. Gjenvalg er tillatt. Dersom et verv i styret blir ledig, kan styret velge en erstatter i medlemsmassen som fungerer i vervet frem til årsmøtet.

Avgjørelser i styret fattes med simpelt flertall når minst fem medlemmer er tilstede.

Styremøter avholdes etter behov, eller når lederen eller minst to andre styremedlemmer krever det. Til alle møter må innkallelse og saksliste være sendt til styrets medlemmer senest en uke før møtet.

§ 9 VALGKOMITÉ
Styret kan nedsette en valgkomité for foreningens valg av styre. Valgkomiteens forslag skal fremgå av møteinnkallingen til årsmøtet.

§ 10 GENERALSEKRETÆR
I den grad foreningens aktivitetsnivå tilsier det, kan styret oppnevne en Generalsekretær til å ivareta foreningens daglige drift. Oppnevnelsen skjer for ett år ad gangen og Generalsekretærens arbeidsoppgaver og honorar fastsettes av styret ved godkjennelsen av budsjett og aktivitetsplan. Generalsekretæren skal registreres som daglig leder i foreningen.

§ 11 SIGNATURRETT
Styrets leder, Generelsekretæren, eller to andre styremedlemmer i fellesskap, har signaturrett på vegne av foreningen.

§ 12 ØKONOMI
Foreningens regnskapsår er kalenderåret.

Alle inntekter som tilkommer foreningen, herunder fra medlemskontingenter, seminaravgifter og lignende kilder skal innbetales til foreningens konto.

§ 13 INFORMASJONSVIRKSOMHET
Foreningens nettside www.ors.no skal være den primære kilden for informasjon om foreningens aktiviteter. Informasjon om kurs, seminarer og lignende skal publiseres på nettsiden, og det skal gis informasjon om hvordan påmelding skjer. Saksdokumenter til årsmøte og annen informasjon om foreningens aktiviteter, samt publikasjoner fra disse, skal også gjøres tilgjengelig på nettsiden.

§ 14 ARTHUR SVENNEVIGS MINNEFOND
Det ble 01.07.2000 avsatt kr 250 000 til Arthur Svennevigs Minnefond (Fondet). Fondet skal benyttes til utdelinger til personer som har bidratt til å fremme den faglige utviklingen i foreningen gjennom forskning, utgivelse av publikasjoner, etterutdanning/spesialisering o.l. innen de emner som er angitt i § 2, bokstav a. Fondet administreres av foreningens styre, som også beslutter utdelinger med alminnelig flertall.

Fondets midler skal plasseres med maksimalt 60 % i aksjefond. Resterende plasseres i obligasjonsfond og bankinnskudd. Fordelingen mellom aksjefond og obligasjonsfond/bankinnskudd skal rebalanseres årlig for å opprettholde den fastsatte aksjefondsandelen. Styret skal på det styremøtet som behandler årsregnskapet, gi et mandat til den som er økonomisk ansvarlig i styret med hensyn til hvordan rebalanseringen skal gjennomføres.

Styret bestemmer hvilke midler som skal benyttes til stipend. Utdeling kan skje både fra hovedkapitalen og avkastningen.

Styret kan med 2/3 flertall foreslå en avvikling av Fondet. Et slikt forslag fremmes for behandling i ordinært eller ekstraordinært årsmøte. Beslutning om å avvikle Fondet krever 2/3 flertall blant de stemmeberettigede medlemmene på årsmøtet. Ved en eventuell avvikling skal Fondets midler overføres til foreningens frie egenkapital.

§ 15 ANDRE UTDELINGER
Foreningen kan beslutte utdelinger til allmennyttige eller veldedige formål. Forslag til slike utdelinger utarbeides av styret og vedtas av årsmøtet i forbindelse med godkjennelsen av foreningens årsregnskap. Slike utdelinger kan ikke overstige 5% av foreningens egenkapital, etter fradrag for den andel av egenkapitalen som utgjør Arthur Svennevigs minnefond.

§ 16 ENDRING AV VEDTEKTER
Forslag til endring av vedtektene behandles av Styret og fremmes for behandling i ordinært eller ekstraordinært årsmøte. Beslutning om å endre vedtektene krever 2/3 flertall blant de stemmeberettigede medlemmene på årsmøtet.

§ 17 OPPLØSNING
Forslag om oppløsning av foreningen kan fremmes av styret med 2/3 flertall og skal inneholde et forslag om hvordan foreningens midler skal anvendes.

Ved oppløsning av foreningen skal foreningens midler overdras som gave til en politisk uavhengig aktør som ikke har erverv til formål og som kan bidra til å fremme den faglige utviklingen innen et eller flere av de emnene som er angitt i § 2, bokstav a, eventuelt innenfor andre energiindustrier.

Overdragelse av midler ved oppløsningen kan ikke skje til medlemsorganisasjoner eller fysiske personer som er medlem i foreningen.

Forslaget skal behandles av ordinært eller ekstraordinært årsmøte. En beslutning om oppløsning krever 2/3 flertall blant de stemmeberettigede i årsmøtet.

Ved en beslutning om oppløsning skal styret fungere som avviklingsstyre, med mindre årsmøtet velger et særskilt avviklingsstyre.
 

Last ned vedtektene som pdf her.

Adresse

Norsk forening for Oljeregnskap og -Skatt
v/Kjell Thore Thorsen
Florenveien 43
3265 Larvik

Telefon

+47 991 67 899